Meteorologia dla żeglarzy kurs intensywny

Czerwone niebo o wschodzie słońca może zwiastowac trudną pogodę ale może to być żeglarski mit

W żeglarskiej wiedzy meteorologicznej denerwują mnie dwie rzeczy: po pierwsze poziom kształcenia podczas kursów na stopnie żeglarskie ograniczający się do godzinnego wykładu pt. meteorologia dla żeglarzy którego zawartość to: skąd wziąć prognozę i jakiej chmury żeglarz się boi, po drugie liczba mitów, które można znaleźć w szacownych podręcznikach polskich (nie wspomnę już o tych, które przynoszą uczestnicy konkurencyjnych kursów). Jak więc nie pakować się w kłopoty wynikające ze złego rozeznania pogody? Czy odebrana prognoza pogody zwalnia od obserwacji? I wreszcie jak wykorzystać nowoczesne zasoby meteorologiczne do planowania krótkich i długich przelotów? Tego nie nauczy Cię nikt na kursie jachtowego sternika morskiego ? zwyczajnie, dlatego, że nie bardzo jest czas, a meteo jest tylko jednym z wielu przedmiotów żeglarskich.  Wszystko więc w Twoich rękach – bo to od Ciebie zależy czy Twój staż kapitański będzie zrobiony mądrze czy tylko zrobiony? Jeżeli więc masz absolutnie podstawową wiedzę meteorologiczną (taką, jaką wynosimy z liceum), a chcesz po dwóch intensywnych dniach poczuć, że Twoja wiedza jest wystarczająca do bezpiecznego prowadzenia rejsów w każdych warunkach (nawet jeśli to oznacza pozostanie w pubie), zapraszam na intensywny, zaawansowany kurs meteorologii żeglarskiej. Podczas pierwszych kilkudziesięciu minut kursu i tak powtarzamy wszystkie podstawy meteorologiczne, które większość z nas zdążyła zapomnieć od szkoły średniej, po to by mówić jednym językiem i tak samo rozumieć koncepcje więc jeżeli nie wiesz absolutnie nic ale uczysz się szybko to ten kurs także jest dla Ciebie!

Te zdjęcia wykonano 23.06.2014 na Zatoce Gdańskiej. Wiesz jak przewidywać nadejście trąby wodnej? Wiesz jak jej unikać albo jak się zachować gdy już wystąpi?

Cały kurs jest tak skonstruowany, aby pozwolić na pełne zrozumienie zjawisk meteorologicznych, z którymi mamy do czynienia. Kiedy będziesz czytać o zawartości kursu poniżej, znajdziesz pewnie kilka terminów, które są Ci nieznane. Podczas kursu omówimy je szczegółowo po to, by zrozumieć jak dokładnie działają oraz jaki mają wpływ na planowanie drogi jachtu. Uczymy się w taki sposób aby zbudować spójny system współpracy z pogodą, który przyda Ci się nie tylko na wodzie, ale także podczas planowania drogi samochodu czy na nartach. Otrzymasz także zestaw praktycznych narzędzi, dzięki którym odbierzesz prognozy pogody, a dzięki swoim umiejętnościom zweryfikujesz jakość prognoz i podejmiesz odpowiedzialne decyzje nawigacyjne. Nauczysz się technik obserwacyjnych po to aby pogoda już nigdy Cię nie zaskoczyła. Zajęcia prowadzi doświadczony meteorolog na co dzień pomagający podejmować kapitanom trudne decyzje nawigacyjne, a jednocześnie żeglarz i instruktor żeglarstwa masz więc gwarancję, że na kursie otrzymasz skrojony do Twoich potrzeb  pakiet wiedzy.

O tym jak działają burze i jak ich unikać (jak je obserwowac z bezpiecznego miejsca) będziemy rozmawiać na kursie meteorologia dla żeglarzy

1. Jak działa pogoda?

Kurs zaczniemy od ugruntowania podstawowych pojęć i procesów z zakresu meteorologii synoptycznej. Przypomnimy sobie wszystko, co trzeba wiedzieć, żeby rozpocząć podróż po bardziej złożonych zagadnieniach – nie martw się więc jeżeli mało pamiętasz. Będziemy więc mówić między innymi o następujących zagadnieniach: ogólna cyrkulacja atmosferyczna, ośrodki baryczne, fronty, cyklogeneza i cykloliza, zjawiska atmosferyczne, wiatry lokalne i wreszcie standardowy przebieg parametrów pogody i jachtowe techniki obserwacyjne. Ta część jest po to, żebyśmy pozbyli się mitów i wszyscy mieli jednolitą wiedzę.

2. Jak pozyskać prognozę pogody? Jak interpretować prognozę pogody, żeby podjąć trafne decyzje nawigacyjne?

Część druga jest poświęcona technikom pozyskiwania i interpretacji dostępnych prognoz pogody oraz planowania przelotów zarówno tych długich jak i tych krótkich. Omówimy także wykorzystanie map synoptycznych, w tym map 500mb. Szczególną uwagę poświęcimy danym dostarczanym w postaci plików GRIB i technikom ich interpretacji i konstrukcji prognoz pogody z ich wykorzystaniem. Będziemy oceniać także wiarygodność uzyskanych prognoz ? przewidywanie pogody, jest oparte o zasady fizyki ale pogoda czasami nie przestrzega zasad ? to oczywiście żart, ale prognozowanie to nauka wykorzystująca prawdopodobieństwo i omówimy więc wszystko czego przewidzieć się nie da lub co jest obarczone dużą niepewnością.  Na koniec zerkniemy na to ile w systemach pogodowych zmienia zmiana klimatu.

3. Mityczny routeing pogodowy – czyli jak decydować o drodze jachtu na podstawie danych meteo?

Część trzecia jest poświęcona technikom optymalizacji drogi jachtu względem systemów pogodowych – czyli nawigacji meteorologicznej (weather routeing) oraz oprogramowaniu wykorzystywanemu w regatach pełnomorskich jak Volvo Ocean Race czy Vendee Globe. Omówimy też zasady osłony meteorologicznej rejsu. Na zakończenie przyjrzymy się zjawiskom szczególnie niebezpiecznym analizując wypadki morskie i śródlądowe. Zobaczymy jak funkcjonuje tzw. Biały Szkwał, czy trąba lub tornado wodne.

4. Jak oceniać źródła prognoz pogody i wypracować własną metodę obserwacji zjawisk meteorologicznych?

Część czwarta to szczegółowe warsztaty dotyczące źródeł prognoz pogody i ich odbierania w warunkach morskich. Omówimy także wykorzystanie satelitarnych obrazów procesów kształtujących pogodę oraz metody aktualizacji prognoz pogody w oparciu o nie.

5. Jak uniknąć trudnych warunków pogodowych, a jeżeli już muszę walczyć ze sztormem jak robić to mądrze?

Część piąta poświęcona jest przewidywaniu trudnych warunków pogodowych, mówimy więc o sztormach, niżach wtórnych, cyklogenezie eksplozywnej (patrz regaty Fastnet 79). Omawiamy techniki obserwacyjne pozwalające zweryfikować wiarygodność prognoz silnowiatrowych, oceniamy drogę niżu, rozważamy możliwe warianty taktyki. 

6. Ćwiczenia synoptyczne

Część szósta to Twoje indywidualne łamigłówki synoptyczne. Zaplanujesz wiele razy drogę jachtu na podstawie dostępnych danych. Pakiet ćwiczeń jest stale rozwijany i uzupełniany. Jego nowe wersje znajdziesz na dropboxie z dodatkowymi materiałami, także ćwiczenia możesz wykonywać również po kursie. Twój instruktor jest do Twojej dyspozycji także w trakcie Twoich rejsu, gdy chcesz skonsultować to co się dzieje na wodzie lub po prostu zrozumieć ciekawe zjawisko. 

7. Niedoceniane parametry pogody – widzialność, zachmurzenie, falowanie

Siódma grupa zagadnień przewija się przez cały kurs, jednak ważna jest dla mnie ze względu na błędy nawigacyjne jakie wywołuje. Dowiemy się jak ocenić ryzyko wystąpienia mgły i kiedy ona (wreszcie) zaniknie. Zbadamy jaki jest zasięg obszarów ograniczonej widzialności na podstawie danych z różnych źródeł. Dowiemy się także gdzie występują obszary ryzyka wystąpienia obszarów ograniczonej widzialności. 
Obserwacja zachmurzenia z pokładu jachtu to najlepszy instrument jaki masz pod ręką. Poznamy tajniki chmur w kontekście innych danych meteorologicznych. W ten sposób stworzymy sobie obserwacyjny system wczesnego ostrzegania. Bo mądry kapitan spędza sztorm w pubie. 
Poznamy także w jaki sposób fale przenoszą energię wiatru, kiedy są niebezpieczne i jak zaplanować drogę jachtu względem nich, żeby bezpiecznie i bez nadwyrężania morale załogi dotrzeć do celu.

8. Studia przypadków

Ósma grupa zagadnień to słynne przypadki, o których czytamy w prasie żeglarskiej. Od mazurskiego „szkwału” po trąby wodne. Od niżów wtórnych, po nietrafione prognozy. Studia przypadków są tak dobrane aby zilustrować omawiany materiał i pozwolić Ci od razu zmierzyć się samodzielnie z decyzjami jakie podjęli kapitanowie w trudnych sytuacjach. 

9. Osłona meteorologiczna rejsów ekspedycyjnych (albo takich które dzieją się za wcześnie/późno w sezonie)

Jeżeli wybierasz się bardzo daleko na północ, albo południe, to słowem kluczem do takiej wyprawy jest autonomia. Podstawowym narzędziem będzie więc Twoja wiedza i doświadczenie. Omówimy prognozy pogody dostępne dla najdalszych regionów. Poznamy procesy atmosferyczne kształtujące pogodę w regionach polarnych.  Omówimy sposoby na przygotowanie najdalszych wypraw ale również tych oceanicznych. Poznamy prognozy lodowe. Omówimy szczegółowo parametry pogody wpływające na wychłodzenie czy też przegrzanie organizmu. 

10. Apki, apeczki, aplikacje – jak (nie)korzystać z produktów meteorologicznych na smartfony

Czy wiesz, że większość kolorowych, płatnych aplikacji na smartfony udostępnia Ci dane i prognozy dostępne za darmo? Na kursie dowiesz się jak  prawidłowo korzystać z produktów meteorologicznych dostępnych na smartfony, jak je interpretować i wykorzystywać podczas rejsu.

11. Najlepszy instrument meteorologiczny czyli niebo!

Poznaj techniki obserwacji pogody. Naucz się rozpoznawać oznaki nadchodzących systemów synoptycznych i precyzyjnie przewiduj pogodę na 24 do 48 godzin naprzód. Podczas kursu nauczysz się najstarszych technik obserwacyjnych ale jednocześnie połączysz je z nowoczesnymi produktami meteorologicznymi by precyzyjnie, konstruować prognozy krótkoterminowe. To ogromna satysfakcja móc zweryfikować numeryczną prognozę pogody na podstawie obserwacji albo wypracować własną – dokładniejszą!

Pojedyncza komórka burzowa - Cb czyli Cumulonimbus

Dla kogo jest ten kurs

Meteorologia dla żeglarzy to kurs przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych, posiadających podstawową, elementarną wiedzę z zakresu meteorologii. Oczywiście aby ujednolicić posiadany zasób informacji i pozbyć się mitów i tak pierwszą godzinę kursu poświęcimy na dopracowanie naszych zasobów. Jeżeli nic nie pamiętasz z meteorologii to właśnie podczas tej godziny będziesz mieć szansę na uzupełnienie luk w pamięci. Szczególnie polecam go osobom odbywającym staż kapitański, przygotowującym się do egzaminu na jachtowego sternika morskiego, instruktorom żeglarstwa oraz wszystkim, którzy dowodzą jachtami. Kurs jest intensywny i wymaga sprawnej pracy warsztatowej. Jest przeznaczony dla wszystkich tych, którzy na poważnie i odpowiedzialnie podchodzą do swojej pasji żeglarskiej czy też motorowodnej.

Nie musisz być żeglarzem polarnym, czy ekspedycyjnym, żeby skorzystać z wiedzy przekazywanej na kursie. Nie ma nic przyjemniejszego niż obserwowanie burzy na Mazurach, z bezpiecznego miejsca z kubkiem kawy w ręku. Kurs jest przeznaczony dla żeglarzy ale chwalili go sobie także kajakarze, piloci, a od absolwentów wiem, że uzyskana wiedza przydaje się im także za kierownicą czy podczas wyjazdów narciarskich.

Opinie uczestników

Jeśli chcesz się czegoś naprawdę nauczyć o żeglarskim meteo to Michał jest właściwym człowiekiem. Wie co mówi, mówi to z pasją i ciekawie. Doskonały żeglarz i meteorolog-naukowiec w jednym!
–Marcin
To chyba najlepsze szkolenie na jakim byłam. Wiedza, zaangażowanie, przygotowanie kursu, szkolenia, materiałów i gotowości do dalszej pomocy w skali od 1 do 5 oceniam na 10!
–Ela
Pełen profesjonalizm połączony z dobrym warsztatem dydaktycznym. Lekko, miło, kompetętnie.
–Piotr
Polecam każdemu, kto interesuje się meteo: super atmosfera,wiedza i sposób prowadzenia wykładu powalające – naprawdę to trzeba przeżyć.Dzięki!
–Michał
Mnóstwo wiedzy, podanej w przystępny i logiczny sposób, konkretne odpowiedzi na pytania, aktualizacja (rzadkość!) na bieżąco materiałów szkoleniowych w związku z pytaniami jakie padały w trakcie kursu. Najważniejsze to chyba uporządkowanie wiedzy, obalenie mitów.
–Krzysiek
Uporządkowanie wiedzy, obalenie mitów, logiczne (przyczynowo-skutkowe) wyjaśnienie rzeczy, które niby są oczywiste, a sprawiają jednak sporo problemów!
–Cytat z ankiety ewaluacyjnej
Polecam  kurs meteorologii! Mnóstwo ciekawych i praktycznych wiadomości przedstawionych w świetny sposób. Otwiera oczy ;)
–Michał
Kurs meteorologii naprawdę godny polecenia! Pozdrawiam wszystkich uczestników i Michał oczywiście Ciebie.
–Mirosław
Problem z żeglarską meteorologią jest taki, że każdy to miał, każdy „coś” pamięta, ale wydaje mu się, że zna się najlepiej na świecie. Ja nareszcie uporządkowałam swoje wiadomości i wiele nowych rzeczy się nauczyłam. Polecam. Świetny kurs!
–Zośka
Szybkie uporządkowanie wiedzy z geografii ze szkoły średniej i potem intensywna praca i wreszcie zagadnienia zaawansowane. A wszystko przejrzejcie i zrozumiale!
–Piotr

Najczęściej zadawane pytania

Kurs jest odpowiedni dla żeglarzy śródlądowych – meteorologia działa wszędzie tak samo. Ponieważ uczymy się podczas kursu ROZUMIEĆ JAK DZIAŁA pogoda, na początku omówimy, ogólne prawidłowości, w skali globalnej. Meteorologia oceaniczna pokaże Ci jak działają procesy niezakłócone przez ląd. Dopiero potem będziemy mogli przejść do skali lokalnej i omówić wszystkie efekty jakie wywołuje bliskość lądu czy też jakie spotkamy na śródlądziu. Dużo miejsca poświęcam na omówienie jak działają efekty tarcia na wiatr – jest to idealny moduł dla śródlądowych żeglarzy regatowych. 


Kurs kosztuje tyle, ponieważ moim podstawowym celem jest dostarczenie Ci wiedzy NAJWYŻSZEJ MOŻLIWEJ JAKOŚCI. Nigdy nie będzie we mnie zgody na to, żeby zmniejszyć cenę kursu kosztem jakości. W trakcie kursu dostajesz bogate materiały drukowane, które nie mogą zostać wydrukowane na byle jakim papierze – chodzi o to, żeby było widać schematy, rysunki i wykresy. Dostajesz też pakiet ćwiczeń, który jest wydrukowany na nietypowych formatach. Masz zapewnioną salę szkoleniową oraz przerwy kawowe. Pewnie zdziwi Cię fakt, że kurs jeszcze nie przyniósł zysku, a robię go dlatego, że chcę porządnie przeszkolić w dziedzinie meteorologii 1000 osób.


Po kursie należy rozpocząć samemu obserwacje i zadawać jak najwięcej pytań. Kurs to tylko sposób dołączenia do społeczności zajmującej się żeglarską meteorologią. Wiadomo, że ilość wiedzy, którą otrzymujesz podczas kursu, potrzeba sprawdzić „w terenie” i wtedy pojawiają się pytania. Jest to zupełnie naturalne w procesie uczenia się i bardzo się cieszę, gdy nawet rok po kursie ktoś pisze do mnie z pytaniem o ciekawe zjawisko, czy o to jak oceniam jego sposób myślenia o pogodzie na najbliższy czas. Pamiętaj też, że w ramach kursu otrzymujesz aktualizacje materiałów oraz nowe materiały elektroniczne – jesteś więc cały czas na bieżąco.


Kurs zaczynamy od podstaw (poziom wiedzy ogólnej – żeglarza jachtowego) ale intensywnie pracujemy po to, by bezpiecznie prowadzić rejsy w każdych warunkach. Kurs wyczerpuje i znacznie przekracza poziom wiedzy wymagany w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 460) oraz przez system szkolenia PZŻ. Kurs wyczerpuje także zagadnienia meteorologiczne przewidziane programem Royal Yachting Association na stopnie Day Skipper, Coastal Skipper, Yachtmaster Offshore i Yachtmaster Ocean.

Kurs wspierający RYA Sail Cruising Scheme i RYA Yachtmaster Scheme

Intensywny kurs meteorologii dla żeglarzy realizuje wszystkie zagadnienia wymagane programami szkoleniowymi RYA Cruising i Yachtmaster. Kurs prowadzi RYA Yachtmaster Instructor. Uwaga: to nie jest kurs RYA i w trakcie kursu nie otrzymasz certyfikatu RYA. Zdobędziesz jednak wiedzę zgodną z wymaganiami Royal Yachting Association. Autor kursu jest członkiem Royal Meteorological Society a tym samym jest zobowiązany do ciągłego rozwoju profesjonalnego – otrzymujesz więc zawsze najnowszą wiedzę! Podczas kursu będziesz mieć kontakt z praktykiem zapewniającym osłonę meteorologiczną rejsów. Autor konsultował publikacje wydawnictwa AlmaPress w dziedzinie meteorologii dla żeglarzy. 

Poczytaj wpisy o meteorologii dla żeglarzy!

Informacje organizacyjne

Jeżeli masz grupę osób i chcesz zamówić szkolenie zamknięte zadzwoń: +48502929992
Dla grup przewidziane są atrakcyjne zniżki! Możesz też zaprosić znajomych i każdy otrzyma zniżkę.

Termin kursu i liczba zarezerwowanych/dostępnych miejsc:

Miejsce kursu: 

Bezpieczeństwo COVIDOWE
Przed kursem zostaniesz poproszony o ocenę stanu zdrowia.

Cena:

 

Cena obejmuje:

  1. opiekę instruktora łączącego doświadczenie synoptyczne i żeglarskie
  2. profesjonalnie przygotowane szkolenie
  3. bogate, drukowane materiały szkoleniowe
  4. subskrypcję aktualizacji materiałów dodatkowych (przed każdą edycją pojawia się coś nowego i fajnego), a Ty jesteś na bieżąco
  5. atlas pilotowy
  6. pluginy meteorologiczne do popularnego programu nawigacyjnego
  7. OPROGRAMOWANIE – w tym narzędzia do odbioru GRIB’ów

Po zakończeniu kursu uczestnicy otrzymają certyfikat ukończenia.

 

Jeżeli chcesz chcesz wiedzieć jak najszybciej, gdzie i kiedy odbędzie się następna edycja kursu zapraszam do newslettera!