Kilo wody pod stopą

Dlaczego zimowy sztorm Frank jest wyjątkowy?

  • 30.12.2015 1412
Dlaczego zimowy sztorm Frank jest wyjątkowy?

Nazywa się Frank i jest głębokim - aczkolwiek nie rekordowym niżem. Jednak Brytyjskie media prześcigają się w epitetach na jego temat. Na początku dowiedzieliśmy się, że jest to ?Black Hole Storm? ? a źródłem tej nazwy jest brak skali kolorystycznej dla zafalowania u jednego z blogerów surfingowych (fale ekstremalnie niebezpieczne zaznaczono na czarno). Wiadomo, że powyżej pewnej wysokości fali nawet mistrzowie ekstremów i jeźdźcy hardcore?u siedzą w domach i piją ciepłą czekoladę. Nb. w ten sam sposób powstał termin dziura ozonowa ? zabrakło skali barwnej (przyjmującej...

Czytaj dalej...

Jak nanosić poprawki na mapy papierowe?

  • 26.12.2015 1058
Jak nanosić poprawki na mapy papierowe?

W nawigacji mówi się, że niedokładna mapa jest gorsza niż brak mapy. Większość map dosyć szybko się jednak dezaktualizuje i NALEŻY BEZWZGLĘDNIE dokonywać poprawek. Jest to jedna z ginących umiejętności, bo przecież można kupić usługę. Na szczęście Brytyjska Admiralicja wyprodukowała film instruktażowy. Czy do aktualizacji mapy używa się piły o czternastu zębach na jeden cal? Sprawdź! Zaraz powiecie, że przecież jest Navionics i inne elektryczne cudeńka na laptopy i smartfony. Ale czy na nich możemy prowadzić nawigację? No właśnie...   https://www.youtube.com/watch?v=obRmBWhnZEo&list=PLIyHcA-twBuNFDcas706D6vEsmXCTPKtU

Czytaj dalej...

Test: Apki do odbioru komunikatów NAVTEX

  • 4.08.2015 0823
Test: Apki do odbioru komunikatów NAVTEX

Dziś szybki rzut oka na najbardziej niedocenianą usługę GMDSS czyli NAVTEX (Navigational Telex) i jego związek ze smartfonami. Jak być może wiesz NAVTEX to usługa przekazywania ostrzeżeń tekstowych realizowana na falach średnich 518kHz i 490kHz. 518kHz to częstotliwość międzynarodowa i tu przekazywane są informacje w języku angielskim, natomiast 490kHz, to częstotliwość ?lokalna? gdzie transmituje się komunikaty w językach narodowych lub uszczegóławia się prognozy i ostrzeżenia (w UK podaje się tu prognozę dla strefy brzegowej). Na większości łódek znajdziesz zainstalowany...

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #12: 10 mitów o piorunach, które należy obalić!

  • 26.06.2015 1302
Chmurne oblicze kapitana #12: 10 mitów o piorunach, które należy obalić!

Piorun to zjawisko, które zawsze budzi duże emocje podczas mojego Intensywnego Kursu Meteo - jak zresztą wszystkie zjawiska niebezpieczne związane z burzą. Nie ma chyba jednak takiego zjawiska, które nie obrosłoby w tyle mitów. Poniżej obalam najważniejsze z nich. 1. Piorun nigdy nie uderza dwa razy w to samo miejsceStatystyka, gdy nie zrozumiana, bywa najwyższą formą kłamstwa. Piorun to nie loteria, w której bóg burzy ciska piorunem w Ziemię. Piorun może uderzyć wielokrotnie w to samo miejsce, szczególnie jeżeli mamy do czynienia z wysokim ostro zakończonym obiektem. 2....

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #11: 12 różnic pomiędzy cyklonami tropikalnymi i ekstratropikalnymi, o których nie masz pojęcia

  • 21.06.2015 2157
Chmurne oblicze kapitana #11: 12 różnic pomiędzy cyklonami tropikalnymi i ekstratropikalnymi, o których nie masz pojęcia

Jeżeli czytasz mojego bloga regularnie to wiesz, że zawsze lubię, gdy w mediach pojawiają się zabawne określenia cyklonów umiarkowanych szerokości geograficznych (ekstratropikalnych) i tych tropikalnych. Przecież prognoza pogody musi być jak film sensacyjny ? szkoda, że film klasy C. Z poprzednich wpisów wiesz, że jak mówię cyklon, to mam na myśli ruch powietrza i to jest jedyne podobieństwo cyklonów tropikalnych i tych występujących w naszych szerokościach geograficznych. Co więc je różni? W morskich prognozach pogody i w podręcznikach profesjonalnych spotkasz czasem...

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #10: Ognie Świętego Elma

  • 21.06.2015 1316
Chmurne oblicze kapitana #10: Ognie Świętego Elma

Ognie Świętego Elma albo Światła Świętego Elma to niezwykły fenomen związany z żeglowaniem podczas burz. Ale, co ciekawe, pojawia się także w rejonach, w których nastąpił wybuch wulkanu (pyły wulkaniczne dzięki tarciu niosą dużo elektryczności statycznej). Fotografia powyżej przedstawia ognie Świętego Elma widziane z kokpitu samolotu.  Tajemniczą atmosferę wokół tego zjawiska potęguje niezwykłe światło wokół ostro zakończonych przedmiotów oraz buczący lub syczący dźwięk. Jak powstaje to zjawisko? Po pierwsze potrzebne jest silne pole elektryczne. Takie...

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #9: Jak współpracować z routerem meteo?

  • 20.06.2015 1132
Chmurne oblicze kapitana #9: Jak współpracować z routerem meteo?

Są takie rejsy, w których chcemy mieć większy margines bezpieczeństwa. Jedną z metod jest zapewnienie sobie osłony meteorologicznej. Bardzo często słyszę pytanie: Jak mam się przygotować do współpracy z meteorologiem podczas rejsu? Nie jest to trudne, ale wymaga wykonania kilku kroków. Krok 1: Zapewnij sobie solidną wiedzą meteorologiczną Jak napisała jedna z uczestniczek mojego intensywnego kursu meteorologii dla żeglarzy: ?z meteo to jest tak, że każdy coś wie, każdy coś miał, ale trudno to poskładać do kupy?. To stwierdzenie potwierdzają wyniki zeszłorocznego...

Czytaj dalej...