Kilo wody pod stopą

Jachtowy Sternik Morski – kurs intensywny

  • date
  • 22.06.2014 1902
Jachtowy Sternik Morski – kurs intensywny

Geographica Expeditions wraz z Ośrodkiem Żeglarskim Akademii Morskiej w Gdyni zaprasza serdecznie na intensywny kurs przygotowujący do egzaminu na patent Jachtowego Sternika Morskiego.Kurs jest przeznaczony dla osób, które szybko przyswajają wiedzę. Podczas kursu pływamy/uczymy się około 9 godzin dziennie, a wieczorami jeszcze intensywnie studiujemy (zapisz się na kurs jak najszybciej, wtedy od razu zaczniemy prace nad teorią). Kurs realizowany jest według akredytowanego programu szkoleniowego oraz systemu szkolenia PZŻ. W trakcie kursu odbędą się pływania nocne (konkurencja...

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #6: Meteorologia dla żeglarzy i bezpieczeństwo – ile wiemy? Badanie 2014

  • date
  • 20.06.2014 1013
Chmurne oblicze kapitana #6: Meteorologia dla żeglarzy i bezpieczeństwo – ile wiemy? Badanie 2014

W tym roku mija 7 lat od pamiętnego Białego Szkwału na Mazurach. Dużo było wtedy dyskusji, artykułów. Mieliśmy unikalną szansę nauczyć się czegoś o unikaniu niekorzystnych zjawisk meteorologicznych i zasadach postępowania w trudnych warunkach. Czy po 7 latach nasza wiedza rzeczywiście jest wysoka? Czy potrafimy współpracować z przyrodą żeglując? Jakie czynniki sprzyjają rozwojowi wiedzy dotyczącej meteorologii, podstaw ratownictwa i zasad bezpieczeństwa? Zapraszam do wypełnienia ankiety oceniającej wiedzę dotyczącą meteorologii żeglarskiej, zasad bezpieczeństwa i żeglowania...

Czytaj dalej...

Rejs morsów OŻAM 2014 – Zawisza Czarny

  • date
  • 30.03.2014 2101
Rejs morsów OŻAM 2014 – Zawisza Czarny

Mam ogromny sentyment do Zawiszy Czarnego. Na tym żaglowcu popłynąłem pierwszy raz na morze. Właśnie w marcu. Niewiem, co ciągnie ludzi na morze o tej porze roku, kiedy tak zwani "normalni" raczą się bombardino na alpejskich stokach, ale jedo jest pewne - załoga, którą się w takich rejsach spotyka jest wyjątkowa! Kiedy pojawiłą się okazja do wziecia kilku dni urlopu z nadgodzin, nie zastanawiałem się dwa razy.Ruszyliśmy do Kalmaru, zale z takim załozeniem, że płyniemy gdzie sie da. Prognoza pogody zapowiadała solidne wianie na poziomie 8ºB, no co zrobić, Zawisza w takich...

Czytaj dalej...

Test Garmin GLO – żeglarski GPS + GLONASS za rozsądną cenę

  • date
  • 7.03.2014 1654
Test Garmin GLO – żeglarski GPS + GLONASS za rozsądną cenę

Słuchacze pytają: Czy będzie wojna? Radio Erewań odpowiada: Wojny nie będzie. Będzie taka walka o pokój, że kamień na kamieniu nie zostanie.Za okazji tej wojny, co jej nie ma postanowiłem się przyjrzeć, jakie dobra nawigacyjne udostępnia światu Armia Radzie… Rosyjska. Zapraszam do testu Garmin Glo, prostego odbiornika Bluetooth dwóch systemów nawigacyjnych GPS i GLONASS.  Z punktu widzenia rekreacyjnej nawigacji morskiej odbiornik ma kilka zalet, ale też i wad. Z pewnością usatysfakcjonujesz wszystkich posiadaczy iPadów, których masz na pokładzie, szczególnie iPadów...

Czytaj dalej...

Nie tylko Beaufort, czyli historia żagla i meteorologii

  • date
  • 18.01.2014 2219
Nie tylko Beaufort, czyli historia żagla i meteorologii

Dawno nie było wpisu historycznego, tylko ta meteorologia, meteorologia  i meteorologia. Dziś będzie o historii, która wydarzyła się podczas Wojny Krymskiej, czyli o historii meteorologii synoptycznej. Oczywiście wszystko zaczęło się od ludowych porzekadeł  typu „jeśli na świętego Prota jest pogoda albo słota, to na świętego Hieronima, deszcz jest albo go ni ma”. Potem był Arystoteles i jego traktat Meteorologica (około 350 r  p.n.e.) i w zasadzie na długie, długie lata, to by było na tyle. W 1400 roku naszej ery, Chiny i Korea normalizują deszczomierze (ich prognozy...

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #5: najprostsze ćwiczenie z meteorologii żeglarskiej, które musisz wykonać

  • date
  • 13.01.2014 2052
Chmurne oblicze kapitana #5: najprostsze ćwiczenie z meteorologii żeglarskiej, które musisz wykonać

Bardzo często kursanci pytają mnie, co można zrobić, żeby dojść do wprawy w synoptycznej meteorologii żeglarskiej? Wszak oprócz bezpieczeństwa, dokładne przewidzenie różnych zjawisk wzbudza uznanie. Odpowiedź jest jedna OBSERWOWAĆ ile się da. Nie chodzi tu o to, żeby postawić na balkonie ultraprofesjonalną stację meteo (choć w pełni rozumiem potrzebę posiadania zabawek hi-tech), raczej chodzi o to, żeby wiedzieć jaki układ baryczny znajduje się nad nami lub będzie za chwilę i żeby popatrzeć w niebo raz na jakiś czas. W ten sposób zaczniesz łączyć elementy pogody...

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #4: upał jakby zelżał, czyli co żeglarze mają wiedzieć o temperaturze odczuwalnej?

  • date
  • 13.01.2014 1753
Chmurne oblicze kapitana #4: upał jakby zelżał, czyli co żeglarze mają wiedzieć o temperaturze odczuwalnej?

Zima. Drogi zasypane, śnieg po pas... a my żytem... Do niedawna dosłownie... I kiedy wysokie grudniowe temperatury wywoływały kolejne sensacje, upał jakby zelżał. Owszem jest pięknie, słonecznie ale jednak poniżej zera i kiedy uzbrajasz już psi zaprzęg tak jak obsługa Noorderlichta (fotka powyżej)... No dobra... Jeżeli mówimy o niskich temperaturach to warto się przyjrzeć bardzo niedocenianym w meteorologii żeglarskiej zjawisku odczuwania temperatury i współczynnikowi chłodzenia wiatrem. Są to jedne z tych rzeczy, o których mało kto dowiaduje się podczas kursów na stopnie...

Czytaj dalej...
Bear