Kilo wody pod stopą

Chmurne oblicze kapitana #10: Ognie Świętego Elma

  • date
  • 21.06.2015 1316
Chmurne oblicze kapitana #10: Ognie Świętego Elma

Ognie Świętego Elma albo Światła Świętego Elma to niezwykły fenomen związany z żeglowaniem podczas burz. Ale, co ciekawe, pojawia się także w rejonach, w których nastąpił wybuch wulkanu (pyły wulkaniczne dzięki tarciu niosą dużo elektryczności statycznej). Fotografia powyżej przedstawia ognie Świętego Elma widziane z kokpitu samolotu.  Tajemniczą atmosferę wokół tego zjawiska potęguje niezwykłe światło wokół ostro zakończonych przedmiotów oraz buczący lub syczący dźwięk. Jak powstaje to zjawisko?Po pierwsze potrzebne jest silne pole elektryczne. Takie...

Czytaj dalej...

Chmurne oblicze kapitana #9: Jak współpracować z routerem meteo?

  • date
  • 20.06.2015 1132
Chmurne oblicze kapitana #9: Jak współpracować z routerem meteo?

Są takie rejsy, w których chcemy mieć większy margines bezpieczeństwa. Jedną z metod jest zapewnienie sobie osłony meteorologicznej. Bardzo często słyszę pytanie: Jak mam się przygotować do współpracy z meteorologiem podczas rejsu? Nie jest to trudne, ale wymaga wykonania kilku kroków.Krok 1: Zapewnij sobie solidną wiedzą meteorologicznąJak napisała jedna z uczestniczek mojego intensywnego kursu meteorologii dla żeglarzy: „z meteo to jest tak, że każdy coś wie, każdy coś miał, ale trudno to poskładać do kupy”. To stwierdzenie potwierdzają wyniki zeszłorocznego...

Czytaj dalej...

UKE, UKE tu Ziemia, Ziemia na kanale 16!

  • date
  • 3.04.2015 2043
UKE, UKE tu Ziemia, Ziemia na kanale 16!

Zakupiłem niedawno 4 radiostacje treningowe krótkiego zasięgu. Nic wypasionego, normalne radyjka, które spotkasz na każdym jachcie. Oczywiście współczesne radia wykorzystują DSC (już nie przystawkę DSC, jak to się zwykło mówić i którą widzisz powyżej wraz z radiostacją Sailor, tylko DSC, które jest WBUDOWANE w radio), czyli Digital Selective Call. Żeby DSC działało musisz mieć numer MMSI - wydaje się to proste. Ale skoro moje radia nie emitują żadnych fal dalej niż 10m, to może da się zdobyć treningowy numer MMSI?Zadzwoniłem więc do UKE. Połączono mnie bardzo...

Czytaj dalej...

1 aplikacja, która zapewni Ci tanie loty na rejsy (Android, iOS, PC)

  • date
  • 3.04.2015 1821
1 aplikacja, która zapewni Ci tanie loty na rejsy (Android, iOS, PC)

Organizujesz rejs. Załoga zażyczyła sobie pięknego statku, żeby nie był za drogi, bo przecież na atrakcyjnym akwenie dużo rozrywek czeka. Teraz tylko pozostaje dolecieć. To też nie powinien być problem, bo przecież wszystkie źródła w Internecie mówią, że po Europie da się latać za 10 Euro. Czyżby?No właśnie, zwykle okazuje się, że z 10 Euro robi się 400. I szanowna Załoga mówi eee to może popłyńmy na Mazury. Ale na pewno wiesz o tym, że algorytm sprzedający bilety lotnicze da się oszukać. Co by było gdyby bilety z Warszawy do Palma de Mallorca kupić z Barcelony,...

Czytaj dalej...

Staż na dużym jachcie: Gedania 12-19.09.2015 – Gdańsk – Bornholm – Świnoujście

  • date
  • 23.03.2015 1715
Staż na dużym jachcie: Gedania 12-19.09.2015 – Gdańsk – Bornholm – Świnoujście

Chcesz mądrze zdobyć staż na jachcie o długości powyżej 20m? A może po ostatnich kursach żeglarskich czujesz niedosyt i brak gotowości do samodzielnego prowadzenia rejsów? Zapraszamy na Gedanię od 12 do 19 września 2015. W ramach rejsu główny nacisk położymy na solidne szkolenie osób planujących samodzielny czarter i prowadzenie jachtów lub aktywnych kapitanów chcących poszerzyć i ugruntować swoją wiedzę i umiejętności.Nie wiem ile godzin wypływamy ale jedno wiem na pewno ze 100 godzin na dużym jachcie wymaganych stażem na wyższe stopnie w polskim systemie szkolenia...

Czytaj dalej...

Rejs na La Grace – staż na dużym jachcie

  • date
  • 24.02.2015 1635
Rejs na La Grace – staż na dużym jachcie

Plan jest taki. Po pierwsze popływać repliką pirackiego żaglowca – La Grace. Po drugie zrobić staż na jachcie powyżej 20 metrów LOA (dla tych co nie mają). Po trzecie przeszkolić się z tych dziedzin wiedzy nautycznej, gdzie są największe braki (Między innymi: prawo drogi, locja itd.). Po czwarte wyszkolić się w języku angielskim do obsługi żagli rejowych i gaflowych (super cenne w żeglarskim CV). A poza wszystkim jest to jedyny znany mi żaglowiec, na którym da się płynąć w ciszy – tylko skrzypienie lin i pokładu – i tego chcę spróbować!Geographica Expeditions...

Czytaj dalej...

Aleksandra i po Aleksandrze… Zostały fale i to jakie!

  • date
  • 15.12.2014 2223
Aleksandra i po Aleksandrze… Zostały fale i to jakie!

Przyglądając się sztormowym warunkom na Północnym Atlantyku łatwo o zachłyśnięcie się hiper, mega i innymi ach i ochami. O rekordach, które Aleksandra (nie) pobiła pisałem w poprzednim wpisie. Prawda jest jednak taka, ze jeżeli głęboki niż działa na danym obszarze odpowiednio długo, powoduje zafalowanie i to na nie powinniśmy zwrócić uwagę.Jeżeli chodzi o zafalowanie mamy kilka wielkości opisujących fale.Wysokość fali - to różnica pomiędzy poziomem najwyższego i najniższego punktu fali (czyli między wierzchołka fali i doliny fali). O wysokości jeszcze...

Czytaj dalej...
Bear