W tym roku gratka! 10 dni na Gedanii w norweskich Fjordach (tak lubię tak pisać – przez j)! Ruszamy z pięknego Bergen, zwiedzimy atrakcje kulinarne (nasz rodak – Błażej – w Bryggen robi najlepsze sushi świata), zabytkową hanzeatycką dzielnicę i pospacerujemy po malowniczym szczycie Fløyen, następnie ruszymy szkierami, fjordami, w stronę wyższych pływów i koła podbiegunowego. Po drodze zwiedzamy co pogoda pozwoli zobaczyć. Z morza ta część Norwegii jest przepiękna, a i okazji do spacerów powinno być kilka. Spodziewajcie się raju dla fotografów no i 24 godzin światła oraz niesamowitych barw! Kończymy w Nidaros czyli Trondheim kolejnym mieście docenionym przez UNESCO.
Warunki stażowe: 100h na jachcie powyżej 20m i 100h na pływach na świetnie wyposażonym jachcie ekspedycyjnym. Popłyniemy też – jeśli pogoda pozwoli – za Koło Podbiegunowe (wiele zależy od warunków wiatrowych) – Ci z Was którzy tam nie byli przejdą chrzest!
Warunki szkoleniowe: To jest rejs szkoleniowy! Przed rejsem wypełnisz ankietę, która pozwoli ocenić Twoje potrzeby szkoleniowe i stworzyć ćwiczenia pod Ciebie. Oczywiście ja także mam swój program! Zaczniemy od teorii pływów i obliczeń, które będą nam niezbędne przez cały rejs. Będziemy się uczyć w metodzie brytyjskiej, która jest najprzyjaźniejsza dla użytkownika, a jednocześnie pozwala przejść na inne metody obliczeń. Zobaczycie też jak liczy się metodą norweską. Poznamy przyczyny błędów jakie pojawiają się w większości aplikacji do pływów. Poznacie też pomoce nawigacyjne dla wód pływowych. Kolejny temat, którego nigdy dość – MPZZM – będziemy ćwiczyć przez cały rejs. Nie nie zawsze wszystkim ustępujemy – o dziwo ten mit wciaż powraca i to na bardzo wysokim etapie szkolenia – światła statków będziesz mieć w małym palcu. Porozmawiamy o najtrudniejszych sytuacjach i o tym jak je rozwiązywać. Wreszcie meteorologia – to nie jest tak, że prognoza to wróżenie z fusów, ale łatwo może się tym stać, gdy źle dobierasz produkty meteorologiczne, albo źle je interpretujesz. Meteo będziemy omawiać codziennie.
Gedania to przede wszystkim świetnie wyposażony statek a więc każdy będzie miał okazję do ćwiczeń praktycznych z:
– Radaru i to nie chodzi tylko o proste ustawienia ale przede wszystkim o wykorzystanie radaru w nawigacji i do interpretacji/unikania sytuacji kolizyjnej;
– Nawigacji elektronicznej – choć wydaje się to prosty temat, bo przecież każdy kiedyś coś klikał, to pytanie jak bezpiecznie korzystać ze wszystkich środków elektronicznych (nie mówię już o obowiązkach wynikających z prawa) wciąż przyprawia o ból głowy;
– Nawigacji klasycznej, bo będziemy korzystać z maksymalnej liczby technik nawigacyjnych. Wybrzeże Norwegii nie należy do najłatwiejszych – ale tym lepiej się sprawdza jako pole do ćwiczeń dla nawigatorów. Ja za to Norwegię uwielbiam;
– Oczywiście nie byłbym sobą gdybyśmy nie porozmawiali o łączności (w tym dalekiego zasięgu).
Jeżeli chcesz się uczyć, lub przedyskutować z kimś swoje pomysły na pewno będzie ku temu nie jedna okazja.
Wszystkie zrealizowane tematy są wpisywane do opinii.
Jacht: Gedania to duży, stalowy jacht ekspedycyjny, stworzony z myślą o wyprawach na daleką północ i południe. Oferuje naprawdę świetne warunki nawigacyjne i hotelowe (przestronne kajuty 4 osobowe, wygodne koje, łazienki i super wyposażony kambuz), armator nie uznaje także kompromisów w dziedzinie wyposażenia i utrzymania jednostki!
Termin: 16-26.05.2020 Bergen – Trondheim
Cena: 3000zł obejmuje koję, ubezpieczenie, szkolenie pod okiem instruktora RYA/IMO, staż na jachcie powyżej 20m i na wodach pływowych, plus 700zł składki rozliczanej na burcie na paliwo, porty, jedzenie (Norwegia jest droga ale zabierzemy co się da z Polski, co mam nadzieję pozwoli składkę obniżyć). Na pokładzie wszyscy solidarnie wpłacają kaucję zwrotną w wysokości równowartości 50EUR lub 250ZŁ.
Zadatek płatny w momencie zapisu 1200zł kolejna rata 900zł do 15 marca, kolejna rata 900zł do 15 kwietnia. Jeżeli wpłacisz całość i zrezygnujesz oczywiście staramy się zwrócić całość wpłaconych środków ale jest to możliwe dopiero po znalezieniu zastępstwa.
Transport do/z Polski we własnym zakresie. Tanie loty z Gdańska i Warszawy. Możemy organizować loty wspólnie.
Kapitan: Michał Brennek K.J., RYA Yachtmaster Ocean Commercially Endorsed, RYA Yachtmaster Instructor, Instruktor IMO, Instruktor PZŻ. Kapitan jest ubezpieczony w zakresie OC w pływaniu komercyjnym.