Kilo wody pod stopą

Chmurne oblicze kapitana #9: Jak współpracować z routerem meteo?

  • date
  • 20.06.2015 1132
  •  

Są takie rejsy, w których chcemy mieć większy margines bezpieczeństwa. Jedną z metod jest zapewnienie sobie osłony meteorologicznej. Bardzo często słyszę pytanie: Jak mam się przygotować do współpracy z meteorologiem podczas rejsu? Nie jest to trudne, ale wymaga wykonania kilku kroków.

Krok 1: Zapewnij sobie solidną wiedzą meteorologiczną

Jak napisała jedna z uczestniczek mojego intensywnego kursu meteorologii dla żeglarzy: „z meteo to jest tak, że każdy coś wie, każdy coś miał, ale trudno to poskładać do kupy”. To stwierdzenie potwierdzają wyniki zeszłorocznego badania wiedzy żeglarzy. Zdobywamy wiedzę fragmentaryczną, bo na kursach nie ma czasu na meteorologię. Wielu instruktorów zresztą nie ma wystarczającego zrozumienia procesów meteorologicznych, żeby je tłumaczyć. Potem czytamy artykuły w prasie fachowej, blogi, ale czy kształtuje nam się spójny obraz? Dlatego warto dbać o swój rozwój i zainwestować w dobry kurs meteorologii dla żeglarzy.

Dlaczego routerowi jest potrzebna Twoja wiedza? Bo to Ty będziesz podawać pozycję i przesyłać aktualną sytuację meteo opisując zjawiska. Bo to pozwoli routerowi oszacować kierunki rozwoju sytuacji synoptycznej dokładniej niż tylko na podstawie modeli i zdjęć satelitarnych – a Tobie pozwoli lepiej uniknąć ryzyka.

Krok 2: Zapewnij sobie łączność

Ważne żeby mieć możliwość wysłania pozycji i sytuacji synoptycznej o określonej godzinie i odebrania prognozy, ostrzeżeń i routeingu. Tak jak się domyślasz to oznacza zastosowanie telefonii satelitarnej. Z mojego doświadczenia Iridium jest dużo sprawniejsze niż Inmarsat, zwłaszcza, że pojawiła się atrakcyjna oferta cenowa Iridium GO.

Od razu mówię, że router doliczy opłatę za swoje impulsy telefonii satelitarnej, bo nie warto liczyć na to, że darmowa bramka satelitarnych SMSów dostarczy cokolwiek o czasie. Jeżeli nie masz telefonu satelitarnego mogę Ci go wypożyczyć lub pomóc w zakupie.

Druga sprawa to abonament. Tak, abonament, ponieważ minuty prepaid są bardzo nieopłacalne. Warto też sprytnie podpisywać kontrakt (np. w USA) po to by uzyskać numer telefonu z prefiksem +1 wtedy wysyłanie wiadomości ze zwykłego telefonu nie kosztuje majątku (wysłanie smsa na telefon z numerem satelitarnym potrafi w niektórych taryfach kosztować nawet 27,00 brutto!).

Krok 3: Polarny wykres prędkości jachtu

Wykres polarny pozwoli bardzo szybko stworzyć model regresji dla prędkości konkretnego jachtu w danych warunkach (z daną załogą, z danym załadunkiem i garderobą żagli, w dnaych warunkach meteorologicznych), a tym samym dokładnie optymalizować prędkość jachtu. W ten sposób routeing jest prowadzony dokładnie dla Twojego jachtu. Podpowiem, jeżeli jesteś właścicielem jachtu to stocznia powinna Ci taki wykres zapewnić.

Jeżeli nie masz wykresu polarnego, można rozpocząć budowę modelu regresji na podstawie zbliżonej jednostki, ale dokładne obliczenia uzyskamy po około tygodniu. Możesz też zaprosić routera do zbadania Twojej jednostki (np. po remoncie) ale wymaga to dobrej sieci urządzeń nawigacyjnych i możliwości podpięcia komputera optymalizacyjnego do tej sieci.

Krok 4: Terminowe raporty pozycji lub tracker

Bardzo ważnym elementem współpracy jest przekazywanie aktualnych danych. Pilnuj więc tego i o ustalonych godzinach raportuj pozycję i warunki. Każde opóźnienie zwiększy niepewność uzyskanych wyników routeingu.

Jeżeli nie chcesz o tym pamiętać, zakup trackera, który będzie często wysyłał Twoją pozycję. Pamiętaj jednak, że tracker nie przekazuje informacji o warunkach meteo, więc routeing będzie mniej dokładny.

Chcesz się dowiedzieć więcej o osłone meteorologicznej? Przeczytaj: Osłona meteo.

Bear